5 tips voor zelfbescherming tegen destructief gedrag

We kennen ze allemaal: mensen die zich destructief gedragen. Misschien is het tegen jou persoonlijk gericht – misschien ook niet – in beide gevallen kan het je kwetsen, beschadigen en heel veel energie kosten.

Of het nou gaat om een bemoeizuchtige schoonzus, een ondermijnende collega, een kritische vader of een clubgenoot die een bondje tegen je smeedt, een kant-en-klare oplossing is niet altijd voor handen. In de tussentijd loopt jouw zelfbeeld averij op, verlies je je levenslust en zit je in een achtbaan van de naarste gevoelens, zoals schrik, woede, schaamte, wraakzucht, verlatingsangst en onmacht.

Zolang dit destructieve gedrag voortduurt, kun je wel wat extra zorg en bescherming gebruiken.

 

Deze 5 praktische tips kun je direct toepassen:

  1. 1. Als er geen anderen zijn om je te troosten, troost dan jezelf. Streel bijvoorbeeld over de rug van je hand, van je pols naar je vingertoppen en merk hoe dit geruststellende gevoel zich door jezelf kan verspreiden.
  2. 2. Als het gedrag je overweldigt, plaats dan in gedachten tijdelijk een glazen wand tussen jezelf en de destructieve persoon.
  3. 3. Bedenk dat deze persoon handelt vanuit zijn eigen gekwetstheid, meestal vanuit angst, en dat alle mensen in beginsel verlangen naar harmonie.
  4. 4. Doe het niet af als ‘zijn probleem’. Ja, hij heeft ongetwijfeld een probleem waardoor hij zich destructief is gaan gedragen. Maar jij bent geraakt en dat is jouw probleem.
  5. 5. Sta jezelf alle emoties toe, maar reageer niet vanuit je geraaktheid.

De dubbele opbrengst van Eenzijdig Relaties Verbeteren

Dit zijn enkele simpele tips om eenzijdig de relatie te verbeteren, zodat je minder last ervaart van het destructieve gedrag. Je wordt minder geraakt, maar dat is meestal nog niet alles. Het gedrag van de ander zal namelijk in veel gevallen ook veranderen. Er verandert dus ècht iets, vaak bij beide personen. Die dubbele opbrengst is een kenmerk van Eenzijdig Relaties Verbeteren.

Hoe is dat voor die ander? Die merkt bewust of onbewust dat er iets is veranderd. Daardoor krijgt hij ruimte om iets te veranderen in zijn gedrag. Uiteindelijk wordt dus ook hij er alleen maar beter van – of je hem dat nou gunt of niet…

Lees hier meer over intensieve individuele begeleiding 
bij het eenzijdig verbeteren van een relatie.